Fantastisk uke med Ekaterina Pirozhkova!

Utøvere og trenere opplevde energi, kreativitet og en enorm kunnskap i Askerhallen!

2018-11-30
Bente Bjanes

Ekaterina Pirozhkova er en nytenkende velutdannet ung dame som de siste 2 årene har reist verden rundt for å holde samlinger i Rytmisk Gymnastikk. Det var en fantastisk opplevelse å ha henne i Askerhallen for andre gang i 2018. Hun stråler av energi, kreativitet og har en enorm kunnskap om idretten vår, samtidig som hun er en hyggelig, blid omgjengelig person og en enormt dyktig pedagog.

Ekaterina kommer fra Samara, en by midt i Russland med 1,5 millioner innbyggere. Som 4 åring opplevde hun sitt første møte med RG i barnehagen, hun likte RG veldig godt og foreldrene hennes tok henne med til en klubb der hun fikk trene mer enn i barnehagen, sammen med 30 andre jenter ivrige RG jenter. Ekaterina elsket RG allerede som liten jente og hun ville ikke hjem fra trening. Som 6 åring deltok hun i sin første konkurranse. Da hun var 10 år ble hun Champion av Samara, i konkurranse med 50 andre i hennes årskull.

Hun ble senere regionsmester og deltok i Russisk mesterskap som 14 åring. Hun hadde mange gode resultater, men var den gangen litt lav i forhold til den russiske landslagsstandarden ( den har endret seg nå), og derfor ble hun ikke tatt med i det russiske landslaget.

Som 17 åring reiste hun til det universitetet i St. Petersburg, for å studere idretten der kunnskapen var størst. De 4 første årene av hennes studietid deltok hun på universitetets tropp under trenere Ina Bystrova ( nåværende landslagstrener for Japans tropp). De ble regnet som den russiske reservetroppen til landslaget og deltok i flere internasjonale konkurranser. I denne perioden vant troppen Universiaden både i 2005 og 2007. Da hun var 21 begynte hun arbeidet med sin doktoravhandling. Hun underviste på universitetet samtidig som hun forsket på skadeforebyggende trening i RG. I forbindelse med sitt forskningsarbeid reiste hun til det nasjonale senteret Novogorsk. Der fattet den russiske ubestridte sjefstrener Irina Viener interesse for Ekatarinas engasjement og hun ble ansatt som en av trenerne i teamet. Hun var med til EM, VM og OL og i 2012 avla hun sin eksamen.

Fra den gangen har hun fått ulike oppdrag av Irina Viener, en av de første var et 3 måneders oppdrag i Kazakhstan der hun fikk ansvaret for troppens forberedelser til Asiamesterskapet. Hun jobbet godt og troppen fikk bronse bak Japan og Kina.

I forkant av OL i Rio fikk Ekaterina ansvar for troppen til Brazil. Hun jobbet med denne i 1 år, og fikk dem frem fra en 16. plass i 2015 til en fin 9. plass under OL på hjemmebane i 2016.

Fra 2016 og frem til nå har hun reist verden rundt og holdt samlinger der hun har presentert sin unike metodikk. I 2017 holdt hun ca 30 samlinger/kurs og i 2018 blir tallet 38, derav 2 samlinger hos oss i Asker.

Ekaterina jobber nå med å oppnå den høyeste gradering du kan få i Russland, "Kandidat" i sport. Innen RG er det bare Irina Viener som har denne graden, og Ekaterina sikter på å bli den andre med denne tittelen. Hennes arbeide retter seg nå mot "integrering" av elementer i RG-trening. Hun er skaperen av denne metodikken, der hun implementerer ulike kvaliteter og kombinerer disse på utallige ulike måter. Dette er en logisk vei i forhold til de enorme koordinative egenskaper RG krever.

Ekaterina har utarbeidet et program for trening av barn 3-7 år, programmet er ikke siktet spesifikt mot Rytmisk Gymnastikk, men er generelt for utvikling av barns motorikk. Hun tar for seg disse 5 hovedkomponentene i programmet; balanse, hurtighet, bevegelighet, styrke og koordinasjon. Dessverre er ikke programmet oversatt.

Ekaterina har også utarbeidet et metodisk utviklingsprogram for RG, med 25 videoer der trenere og utøvere kan lære metodisk oppbygging av ulike elementer. Disse er oversatt til flere språk. Fra nyttår er planen å utgi ytterligere 10 videoer med metodikk for trenere, samt 5 videoer med AD-elementer for de ulike redskapene.

Vi ønsker Ekaterina lykke til med videre forskings og utviklingsarbeid, og store treneroppgaver i tiden fremover. Vi blir ikke overrasket over å se henne som en sentral trener i kommende OL i Tokyo 2020, og vi ønsker henne velkommen på nytt besøk i Askerhallen etter OL i 2020.